Sådan bliver du en god copywriter allerede i dag

For at blive copywriter skal du være i stand til at arbejde hurtigt og have et talent for sprudlende prosa.

Vi taler nogle gange om webtekster og indhold som om de er det samme, men det er de ikke – de supplerer hinanden, men de tjener to forskellige formål.

Copywriting er traditionelt det, vi bruger til at lave salget. Formålet er at overtale.

Indhold – eller i branchen pt kaldet content marketing – gør alt andet. Det tiltrækker et publikum, engagerer deres vedvarende opmærksomhed, demonstrerer din evne til at løse deres problemer og baner vejen for et eventuelt køb.

Content marketing er det nye cool dreng i klassen, eller reklamen om man vil – fordi internettet giver os mulighed for at bruge indhold til at udføre så meget med relativt begrænsede ressourcer.

Her får du – helt gratis16 tips du kan bruge til, at få succes som copywriter.

# 1: Overskrifter, overskrifter, overskrifter

Copywriters ved, at hvis overskriften er svag, vil annoncen aldrig blive læst.

Det samme gælder for dit indhold. Lav en vag eller uklar overskrift på dit bedste stykke indhold, verden nogensinde har set, og det vil stadig ikke blive læst. Selvom du har et pænt stort publikum, skal du stadig overtale dem hver dag til, at fortsætte med at give dig deres opmærksomhed. Gode ​​overskrifter er afgørende.

Nu kan de bedste overskrifter ikke hjælpe indhold, der konsekvent er tyndt og svagt. Men det vil gøre meget for, at øge interessen fra læserne og for såvel kvalitetsindhold som links.

# 2: Stop med at være for klog

Du ville ikke være en forfatter, hvis du ikke havde en forkærlighed for smart ordspil.

Tænk nøje på det sprog, som vil gøre det klarere og mere kraftfuldt. Store tekstforfattere ved, at klogskab for ofte fører direkte til publikumsforvirring.

Et stænk af cleverness her og der kan tilføje krydderier, så hvis du bruger det, brug det sparsomt – og aldrig i en overskrift.

# 3: Udvikl din store idé

Som content marketingmedarbejder skal du ikke skrive endeløse sider med tørre, faktuelle oplysninger, der blot svarer på spørgsmål.

Du udgiver information, der både underholder og uddanner din læser – og du laver det inden for rammerne af en større idé.

Tænk “1000 sange i din lomme.” Du leder efter den øjeblikkelige kommunikation af en ønskelig fordel, komprimeret til en mindeværdig udtalelse. Det er ikke altid let at finde, men hvis du holder øje, så er den der.

Det må ikke bare være en eller anden tekst, et design eller forældre blog. Indram dit indhold med en overbevisende Big Idea.

# 4: Lav din research

De bedste tekstforfattere og copywriters er de mest vedholdende forskere. Ligesom minearbejdere graver de, bore de og sprænger, indtil de har masser af værdifuld malm. Saml syv gange mere interessant information, end du kunne bruge.

Grave dybere. Gennemtrawl websteder for at finde indhold om dit emne. Gå ud over de “store blogs”. Gå til de sjældne ressourcer, især hvis de er svære og vanskelige for gennemsnitslæserne.

Grav, bor, spræng og hak. Vær ikke bare en ekspert – vær en nørd på dit emne.

(I øvrigt kommer de bedste store ideer normalt ud af kompulsiv forskning – kombineret med en vis kreativitet og tid nok til at tænke over problemet.)

# 5: Find dit sultende publikum (og lyt til dem)

Nøglen til en vellykket restaurant er ikke kun placeringen, god mad eller lave priser – det er tilstedeværelsen af ​​en sultende publikum, der har brug for og ønsker det restauranten kan tilbyde.

Og selvfølgelig gælder det samme for enhver form for forretning.

Din “sultende skare” er dit publikum – de mennesker, der er sultne efter hvad du vil sige.

Den fantastiske ting ved, at opbygge et sultent publikum er, at du kan vende om og spørge (eller observere) dem for at finde ud af, hvad de specifikt er sultne efter. Traditionelle direkte marketingfolk brugte dyre responslister for at finde ud af det. I online content-verdenen kan vi få meget af den viden ved at lytte til, hvad vores publikum og læsere har at sige, både på vores egne websteder og i fora eller andre sociale medier. Når du ved hvad dit publikum ønsker, kan du lave det perfekte produkt eller en tjeneste for at imødekomme det ønske. Som reklamemanden Bill Bernbach sagde: Reklame skaber ikke en produktfordel. Det kan kun formidle det …. Uanset hvor dygtig du er, kan du ikke opfinde en produktfordel, der ikke eksisterer. At få produktet eller tjenesten rigtig er god markedsføring – og når du parrer den med solide overtalelsesevner, vil du være ustoppelig.

# 6. Direkte formulering tjener altid et bestemt formål

Du skriver for at stimulere en bestemt adfærd. Hvis du rammer den adfærd, vinder du. Hvis du ikke klarer det, taber du. Økonomien ved content marketing giver os mulighed for at eksperimentere mere, men du vil stadig udvikle en ide om, hvad det specifikt er, at hvert enkelt indhold, du opretter, skal udføres. Du kan måske se ud til, at udvide dit publikum, få flere email abonnementer, uddanne dit marked om et kommende produkt … der er masser af mål, du kan opnå med indhold. Men at drive rundt og offentliggøre “for at se hvad der sker” bør holdes på et minimum.

# 7: Vær ikke kedelig. Fortæl sandheden, men gør sandheden fascinerende

Du ved, du kan ikke tvinge folk til, at købe dit produkt. Du kan kun gøre dem interesserede i at købe det.

  • Brug personlighed
  • Brug god billeddannelse
  • Brug din store idé
  • Brug læsevenlig formatering
  • Brug humor
  • Brug kontrovers

Hvad er copywriting?


# 8: Kend landskabet

I løbet af det sidste årti har der været en stor stigning i online indhold, hvilket skaber en hidtil uset efterspørgsel efter tekstforfattere – eller copywriters. Dette skyldes i høj grad behovet for søgemaskineoptimering (SEO). Velskrevet indhold på firmaets hjemmesider giver ikke kun potentielle kunder tillid til, at købe tjenester, det hjælper også virksomheder med at tiltrække “summerer” til deres hjemmeside i første omgang, fordi det sikrer, at hjemmesiden placeres højere i Googles søgeresultater.

Online markedsføring er en hurtig voksende sektor og forfattere, der forstår de seneste tendenser i SEO, sociale medier og andre former for digital markedsføring vil have en fordel. Tjek websteder som Moz.com og Copyblogger.com for at få indsigt i, hvordan oprettelse af indhold passer til online marketing.

# 9: Find ud af, hvilken type tekstforfatter du vil være

Før Google var der en tekstforfatter, der betød, at man scannede tv-reklamer i et reklamebureau, skrev direct mail-kampagner, pressemeddelelser, brochurer eller anden forretningslitteratur. Disse job eksisterer stadig, men der er langt større efterspørgsel efter webredaktører, SEO copywriters og andre online content roller. Sørg for, at du forstår, hvad der er involveret i den rolle, du søger efter.

# 10: Har realistiske forventninger

“Mad Men” er det ikke. Du er langt mere tilbøjelig til, at producere store mængder indhold hurtigt, præcist og sandsynligvis for lav løn, især i begyndelsen af ​​din karriere.

At arbejde for en content masse-producent eller gennem rekrutteringssteder kan være en god måde at opbygge en portefølje på, især hvis du aldrig har haft arbejde, som er udgivet online før. Din egen blog kan også være en god måde at fremvise dine evner på.

# 11: Undersøg virksomheden (og personen) du søger om

Langt de fleste spekulative applikationer jeg modtager er adresseret “Kære hr” eller “Til rette vedkommende”. Men på vores hjemmeside er det let at finde mit navn og se hvad jeg laver. Du kan også prøve Linkedin, Google eller Twitter – eller fat telefonen og spørg. Etablering af en personlig forbindelse med beslutningstageren hos det firma, du vil arbejde for er en hurtig gevinst, men få ansøgere gør det.

# 12: Brug sociale medier til at opbygge et forhold

I det mindste følg det firma, du vil arbejde for på Twitter, LinkedIn og Facebook. Hvis du kan opbygge et forhold til en person gennem de sociale medier, så er det endnu bedre, men kryds ikke den fine linje, der adskiller entusiasmen og at være pågående. Twitter er også et godt sted at finde ledige stillinger for copywriters.

# 13: Forkæl ikke dig selv

I “Kitchen Nightmares” er en af ​​de første ting, Gordon Ramsay gør, at skære ned på menuens størrelse. Han ved, at ingen kok kan lave hundredvis af retter til perfektion.

Når jeg ser en kandidat, der tilbyder sig selv som tekstforfatter eller copywriter, marketingmedarbejder, social media guru og Google ekspert, men de kommer lige fra en uddannelse, så antager jeg, at de usandsynligt er eksperter i nogen af ​​disse ting. Fokusér dit CV og på de færdigheder og erfaringer, som arbejdsgiveren søger.

# 14: Lav ikke stave- eller grammatikfejl

Hvis du ansøger om et job som tekstforfatter, skal du sørge for, at have tjekket din ansøgning for stavefejl og grundlæggende grammatik. Læs det højt og få en anden til, at læse den igennem, før du sender den.

# 15: Vær forberedt på at skrive et teststykke

Vi beder ofte kandidater om, at lave et eksempel på et stykke arbejde for, at demonstrere deres færdigheder. For os er hastighed og pålidelighed lige så vigtigt som et skrive talent. Og vi ser teststykket som en god måde, at vurdere deres engagement og evne til at reagere på deadlines. Så blive ikke forbavset, hvis et firma beder dig om at skrive noget gratis – det er normal praksis.

 

#16: Giv ikke op

Jeg får så mange CV’er fra nye copywriters, at mit standard svar er at sige, at vi i øjeblikket ikke har ledige stillinger. Men husk, det er ikke en one-shot-chance. Mens du måske ikke får jobbet første gang rundt, er du måske den rigtige kandidat i fremtiden. Dem, der følger op, går ikke ubemærket hen.

👇🏻 Se nedenstående video for 6 copywriting tips for begyndere 👇🏻

Rate this post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *